Zweer

Foto: Guus Rijven

Raymond Honing & Kenzo Kusuda

In ZWEER maken fluitist Raymond Honing en de Japanse danser/choreograaf Kenzo Kusuda een nieuw ritueel, een bezwering. Zoekend naar een nieuw, niet religieus, houvast dat gezocht wordt. Over het bezweren van oude koeien uit de sloot, oude wijn in nieuwe zakken en glazen die half leeg lijken te zijn.

Over hoe we grote emoties klein kunnen maken zodat het behapbaar wordt en we een vorm kunnen vinden om er in het dagelijks leven mee om te gaan. Een eclectisch geheel van beweging, tekst en muziek van o.a Bach, Bruynel en Debussy.

Concept en spel: Raymond Honing (fluitist) en Kenzo Kusuda (Japanse danser/choreograaf)

Kusuda en Honing leerden elkaar kennen tijdens een operaproductie op locatie. Kenzo als danser die de rol van Shakespeare’s Puck vertolkte en Raymond dirigeerde de opera. Ze bleken veel artistieke ideeën gemeen te hebben en besloten om samen een voorstelling te gaan maken. Die opera was prachtig, groot en indrukwekkend; maar ze hadden beiden behoefte aan een kleine, maar zeer intense duo-voorstelling. Dat is ZWEER.

De in Nederland wonende Japanse choreograaf/danser Kenzo Kusuda ontsluiert de poëzie van het dansende lichaam. Kusuda neemt het publiek mee naar een wereld vol fantasie. Zijn werk zit boordevol mystieke schoonheid dat verder gaat dan onze  zintuigen kunnen waarnemen. Kusuda studeerde economie en business management en werkte parttime op de grootste vismarkt van Tokyo toen hij de dans als zijn persoonlijke taal ontdekte. Als choreograaf heeft Kusuda een uniek en heel persoonlijk repertoire opgebouwd, vaak in samenwerking met Korzo in Den Haag, die hem beschouwt als een van de meest poëtische choreografen in Nederland.

Raymond Honing behoort tot een nieuwe generatie musici die zijn energie voor een groot deel wijdt aan zowel oude als nieuwe muziek. Na drie studies aan het Conservatorium van Amsterdam – fluit, traverso en kamermuziek – begon hij een carrière die drie eeuwen muziek omvat. Van Barok op de een-kleppen traverso en vroeg-romantische muziek op de achtkleppentraverso tot eigentijdse muziek op de moderne Boehmfluit, inclusief alt en bas. Zijn belangrijkste drijfveer voor nieuw repertoire is altijd nieuwsgierigheid. Nieuwsgierigheid naar wat er omging in het hoofd van de componist, ongeacht of deze in leven is of al tweehonderd jaar dood is. En nieuwsgierigheid naar de uitwerking van de muziek op het publiek.

Zo 16 dec, 12:00 | Muziekgieterij
Let op: deuren blijven gesloten tijdens het concert

Vooraf:
Meet & Greet van 11:00 – 12:00 (hapjes & drankjes)

Naderhand:
Lunch van 13:30 – 16:30

Copyright © 2018 Fluid Foundation
Fluid Festival on Facebook
Fluid Festival on Facebook
Fluid Festival on Instagram